Jak działa turbosprężarka?

Turbosprężarki to bardzo fascynujące urządzenia które wykorzystują spaliny nadziewając je do cylindrów co pozwala wykrzesać więcej mocy.
Turbosprężarka w zasadzie składa się z turbiny i kompresora. Turbosprężarki użytkują gazy które wtłacza pod dużym ciśnieniem.
Urządzenie dzieli się na dwa warianty. Pierwszy to sprężarki odśrodkowe, oraz przepływowe sprężarki osiowe. Sprężarki odśrodkowe stosuje się najcześciej w samochodach. Natomiast przepływowe sprężarki osiowe są użyte w systemach większych gabarytowo.
Najczęściej przy napędach na oleje ciężkie.
Jak działa turbosprężarka? Turbo składa sie z dwóch wirników. Sa one umieszczone na jednym wale. Jedna turbina operuje w organizmie wydechowym. Drugi wirnik jest w przewodzie dolotowym.
Specjalnie wyprofilowane łopatki wtłaczają powietrze pod ciśnieniem. Dzieki temu silnik może spalić większą porcję paliwa, co wyzwala większą moc. Drugi wirnik odprowadza spaliny na zewnątrz.
Kompresor znajduje się zazwyczaj między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym silnika, a turbina znajdzie się między kolektorem a rurą wydechową.
Łopaty turbiny są zawsze wytworzone ze stopu chromu nikielu albo stop niklu, tytanu, aluminium, molibdenu, i wolframu. Produkcja elementów nastepuje poprzez formy odlewnicze.
Obudowa turbiny jest zrobiona z metalu żeliwnego. Niektóre osłony sa schładzane woda, co bardzo komplikuje odlew. Wirnik sprężarki jest z tytanu bądź aluminium.
Sa wykonane z jednego odlewu, rotory aluminiowe posiadają okrojoną trwałość ze względu na wielkie temperatury. Temperatura powietrza przechodzącego przez wirnik uzyskuje 200 C. Żywotność takiego wirnika to około 7000 godzin.
Żeby wydłużyć długość pracy wirnika należy opuszczać wysokość temperatury powietrza. Można to osiągnąc dzieki doprowadzeniu chłodniejszego powietrza.
Dlaczego warto wykorzystywać turbosprężarki?
Turbo wzmaga moc danego silnika. Przy tej samej wielkości silnika i miary wydawanego paliwa można dostać ogromniejsza intensywność.
Żeby osiągnąć tą samą intensywność silnik bez turbo musiał by pozostawać adekwatnie powiększony co wiąże się ze wzrostem wielkości silnika, oraz całego pojazdu.
Turbo zmiejsza suma spalin które przedopstają się do atmosfery.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.

Dodaj komentarz