Naprawa skrzyń biegów – ile kosztuje i jak jej uniknąć?

Naprawy skrzyni biegów, zgrzyty biegów

Jeżeli zastanawiasz się między wymianą skrzyni biegów na używaną a naprawą skrzyni biegów to ten artykuł jest dla Ciebie.

Skrzynie biegów to mechanizmy które stopniowo zużywają się podobnie jak każdy innych mechanizm samochodu. Już po 200 tys. km można zauważyć objawy zużycia skrzyni biegów takie jak hałaśliwa praca czy zgrzyty biegów.

Naprawa skrzyń to koszty oscylujące wokół kilku tys. złotych, co jest zależne od rozległości zużycia, miejsca naprawy, modelu pojazdu. Używane skrzynie biegów, w dobrej kondycji technicznej, są często bardziej ekonomicznym rozwiązaniem niż droga naprawa.

Kluczowe dla każdego właściciela samochodu powinno być poznanie przyczyn zużycia skrzyni biegów. Są III główne powody:

Powód 1 to zbyt szybkie i gwałtowne włączanie biegów szybko zużywają przekładnie. Próba bardzo nagłego wrzucenia biegu powoduje, iż zęby przekładni zamiast idealnie wchodzić jedno w drugie, tłuką w siebie z dużą energią. Powoli ?umierają? synchronizatory. Efektem są za wcześnie wytarte lub wyłamane zęby i zgrzyty biegów.

Powód 2 to podróżowanie na starym oleju lub z za niskim poziomem oleju. To częsty błąd kierowców a przyczyną jest nie wymienianie oleju w przekładni. Kierowcy na ogół zdają sobie sprawę z konieczności zmiany oleju w silniku, za to całkowicie zapominają o oleju przekładniowym. Niedobory olejowe zdarzają się z powodu nieszczelności i wycieków.

Trzeci powód jest podróżowanie na zbyt wysokim biegu w stosunku do prędkości i obciążenia silnika. Nieadekwatny bieg powoduje ekstremalne przeciążenia, co prowadzi do szybszego zużycia łożysk skrzyni biegów. Wytarciu ulegają metalowe kulki lub stożki łożyska, co powoduje zbytnie luzy na wałkach skrzyni biegów i zarazem głośną pracę przekładni.
Utrzymujące się przez dłuższy czas przeciążenia przyczynić się mogą nawet do złego zazębienia się trybów i destrukcji skrzyni biegów.

Co jeśli ze skrzyni biegów docierają podejrzane objawy zużycia, zgrzyty i hałasy?

Zanim dokonamy naprawy skrzyni biegów lub wymiany na używaną, warto dokonać diagnozy – im szybciej tym lepiej. W przypadku, gdy regeneracja skrzyni biegów okaże się niezbędna, szybka diagnoza uchroni nas przed kompletnym zniszczeniem a tym samym jeszcze większymi kosztami. Pamiętaj że cena naprawy skrzyni biegów jest duża i czas tutaj odgrywa duże znaczenie.

Zacznij od sprawdzenia poziomu znajdującego się w skrzyni biegów oleju. Wystarczy niewielki i długotrwały wyciek z uszczelek, aby po pewnym okresie uszkodzić skrzynię, unieruchomić samochód i narazić się na kosztowną naprawę. Zwróć uwagę też na wycieki w okolicy połączenia skrzyni i silnika jak również tam gdzie wchodzą półosie w skrzynię.
Zobacz, czy pod autem, samochód nie zostawia plam olejowych. Każdy wyciek to znak ostrzegawczy.

Hałaśliwa praca skrzyni biegów może świadczyć o zużyte łożyska. Jeżeli tak jest, hałas powinien być słyszalny na wszystkich biegach.

Jeśli słyszymy głośną pracę na każdym biegu – może to świadczyć również o wyeksploatowaniu mechanizmu różnicowego lub tylnego mostu. Gdy z kolei hałas występuje wyłącznie podczas wciśniętego sprzęgła, przypuszczalną przyczyną będzie zużycie łożysk wyciskowych sprzęgła.

zgrzyty biegów, naprawy skrzyń biegów

Opór i zgrzyty biegów podczas zmiany biegów zazwyczaj mówi o zniszczonych synchronizatorach. Synchronizatory odpowiadają za płynne wzajemne ułożenie się kół zębatych danego biegu Wyeksploatowany synchronizator nie zsynchronizuje wirujących wałków skrzyni biegów i usłyszeć będzie można niemiły hałas. Dzieje się tak zwłaszcza w przypadku szybkiego wrzucenia biegu. Wyraźny opór w czasie zmiany biegów, szczególnie w niskich temperaturach równa się złej klasy olej, jaki zalany został do skrzyni biegów.

Wyskakujące biegi wskazują na jedną z poniższych usterek: zerwane poduszki pod skrzynią lub silnikiem, luz na drążkach łączących lewarek zmiany biegów ze skrzynią, przyczyną może być również wyłamanie trybu biegu.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.